Fock

Fock

En fock är ett segel som sträcker sig från förstaget och slutar framme vid masten, eller strax bakom. Om fockens underlik slutar vid masten, kallas detta en 100% fock. En vanlig storlek på fock ligger på mellan 95-110%.

Många moderna båtar idag designas med enbart fock som försegel. Det du tappar i fart jämfört mot ett större försegel kan tas hem i form av komfort, enklare hantering och behagligare segling. Oavsett om du har behov av en stormfock eller självslående dito så erbjuder vi dig ett antal olika valmöjligheter. Det viktigaste för både dig och oss är att du får rätt storlek, form och material, anpassat till din båt och hur du seglar.

Stormfock

Som namnet påvisar används detta segel när det blåser kuling eller mer. Storleken brukar ligga på ca 75% av förlikslängden. Duken i detta segel är kraftigare och seglets detaljer är anpassade för att hålla i hårt väder.

Självslående fock

Fördelen med en självslående fock jämfört med en vanlig fock är att den självslående focken själv går över när båten slår, utan att du behöver skota om seglet. Självslående fockar har på senare år blivit allt mer vanliga på alla typer av båtar, då den ger bekvämare hantering. En klar fördel för ensamseglare och barnfamiljer.

Lattor i fockar

En fock görs vanligen med ett rakt akterlik och ett antal korta lattor. Lattorna kan sättas både horisontellt och vertikalt. Med lattor styvas seglet upp, fladdret i akterliket minskar och du ökar livslängden på ditt segel.

Skärning

Fock

Det finns två grundläggande typer av hur ett segel skärs till, cross-cut och radialt. Cross-cut segel är vanligen konstruerade av paneler som sitter parallellt med varandra och vinkelrätt mot akterliket. I många fall används dacronduk till cross-cut segel.

Radiella segel byggs i paneler som nästan alltid är i triangulär form. I de allra flesta fall används laminatduk till radiella segel, då detta på bästa sättet utnyttjar styrkan i moderna tyger.

För segelmakare är det effektivare att bygga cross-cut segel, då mindre material slösas bort än vid radialtillverkade. Radialsegel är också mer arbetskrävande att bygga. Detta är ett par av anledningarna till att cross-cut segel tenderar att vara billigare.

Generellt, om prestanda och exakt segelform är viktigt för dig, då är det troligt att du kommer att bli mer nöjd med ett radialt skuret segel. Om du prioriterar en ökad livslängd och ett mer ekonomisk inköpspris , då är det troligt att ett cross-cut segel passar dig bäst.

Viktigast är ändå att tänka på den typ av segling du ägnar dig åt. Inomskärs eller offshore, racing eller cruising och vilken typ av båt och rigg du har är också viktiga faktorer för att bestämma vilken typ av skärning du bör ha på din båt .